We moeten het SAMEN doen! Dat was de boodschap van Germen Olivier waarmee hij zo’n veertig ondernemers bij elkaar wist te krijgen voor de eerste centrumbijeenkomst nieuwe stijl. Zijn doel: een paar keer per jaar samen komen, voor inspiratie en om elkaar te informeren over lopende zaken die met het centrum te maken hebben.
De gastheer van de avond was Ivo Hof, eigenaar van o.a. Expert Haren – Zuidlaren. Het uitstekende pastabuffet van Sa Capanna en de heerlijke wijnen van Beans & Grapes zorgden voor de smakelijke omlijsting.
Veel te bespreken
Er stonden diverse onderwerpen op het programma en her en der werden proefballontjes opgelaten. Onder andere over online mogelijkheden. Ondanks de belofte dat het kort gehouden zou worden, bleken er toch veel punten te bespreken. Dit valt te zien als een duidelijke aanwijzing dat het verstandig is om vaker dit soort bijeenkomsten te houden, zodat we met elkaar in gesprek blijven over actuele zaken die spelen in het centrum.
Zo bracht gastheer Ivo Hof een wel heel actueel onderwerp op tafel: het Corona-virus. Hij gaf voorbeelden van problemen waar zijn bedrijf mee te maken heeft door dit virus en hoe hij en het hoofdkantoor van Expert daarmee omgaan. Kort gezegd komt het erop neer dat de kans groot is, dat er over een paar weken geen tv’s meer aan de muren hangen omdat ze die niet meer geleverd krijgen. De overige leden deelden hierop hun eigen ervaringen en de bedreigingen voor hun branche.
Update centrumvisie
Vervolgens bracht voorzitter Henk Broekema een update over de lopende zaken met betrekking tot de nieuwe gemeente, de ontwikkelingen binnen de stuurgroep Actieplan Centrumvisie waar Ondernemend Haren samen met het Dorpsfonds en de gemeente in deelneemt én de verschillende lijntjes die uitgezet zijn met andere partijen in de nieuwe gemeente.
Zijn boodschap was duidelijk: wat ons betreft is Ondernemend Haren nu, maar vooral in de toekomst, hét algemene aanspreekpunt voor alle ondernemers in de dorpen van de voormalige gemeente Haren. De basis is gelegd en de komende tijd gaan we die positie versterken door actieve ledenwerving en een uitbreiding van samenwerkingsmogelijkheden met andere partijen.
Leegstand
Uiteraard kwamen aan de hand hiervan meerdere reacties op gang. Zo vertelde de voorzitter meer over het bidbook dat in de loop van dit jaar opgesteld moet worden door Adviesbureau Broekhuis Rijs. Het onderwerp leegstand en de oorzaken daarvan werden daarop gezamenlijk besproken. De algemene teneur was: we weten eigenlijk allemaal waar het aan ligt. Maar wat kunnen we er nou aan doen?
Er kwamen creatieve oplossingen naar voren. Zo gaf Rubert Homan een voorzetje met het idee van folies voor de ramen die suggereren dat het pand wel gebruikt wordt. Jacques Ouwerkerk droeg het idee aan om grote schermen voor deze panden te plaatsen met daarop reclames van de leden. Jan Feenstra pleitte voor boetes voor vastgoedeigenaren die hun pand te lang leeg laten staan.
Eric Bos
Hierop haakte de gast van de avond – Eric Bos van Groningen City Club – aan. Hij gaf aan, dat dit zaken zijn die heel goed met de gemeente te bespreken zijn en waar ze zelfs een actieve rol in kunnen spelen. Zijn boodschap: ga in gesprek met Roeland Schaaf en Phillip Broeksma en doe net als Tom Poes: verzin een list!
Eric Bos bleek daarna gedurende de andere discussies een man met kennis van zaken. Natuurlijk, in Groningen gaan de dingen anders dan hier en wat voor de ene gemeente werkt, geldt niet voor de andere. Maar als het aan hem ligt kijken we vooral naar de kansen en mogelijkheden die er wél zijn, want naar zijn mening is de basis – het DNA van Haren – hartstikke goed.
Germen Olivier adviseerde om vooral te kijken naar de activiteiten van de Groninger Retail Academy, een initiatief van GCC, omdat hij zelf blij verrast was om te merken hoeveel inspirerende sessies je gratis kunt bijwonen en wat je daar aan kunt hebben voor je bedrijf.
Evenementenprogramma
Het laatste punt van de avond, het evenementenprogramma van dit jaar, bracht ook weer een paar gesprekken op gang. Zo werd er onder andere gesproken over bijzondere openingstijden. De leden waren het eens over de volgende dagen:
- Koningsdag: Open!
- Koopzondag tijdens de 4 Mijl: Niet open.
- Koopzondag voor de kerst: Open!
- Laatste koopzondag van het jaar: Niet open.
- Lampionnenfestijn: Door laten gaan, maar ook open gaan voor de kinderen.
Op deze opties gaat het bestuur dit jaar aansturen.
Parkeren en openingstijden
Logischerwijs kwamen tijdens de avond de ‘vaste’ onderwerpen Parkeren en Koopavonden/ Openingstijden meerdere keren ter sprake. Directe oplossingen werden niet gevonden, maar tijdens de gesprekken bleek dat er in ieder geval nog genoeg vuur in Haren zit om er met elkaar aan te werken én dat het loont om elkaars argumenten te horen. Het blijkt bijvoorbeeld dat de ondernemers die tot 21.00 uur openblijven op koopavond, de meeste omzet draaien tussen 20.00 en 21.00.
De aanwezigen waren het er dan ook over eens dat er beslist een vervolg aan de gezellige en inspirerende avond gegeven mag worden. De locatie is al bekend: volgende keer zijn we welkom bij Beans & Grapes!